سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت، شرف بزرگوار را می افزاید و بنده مملوک را تا مجلس ملوک بالامی کشد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
بیهود سیتی
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» پیشینه فرهنگی روستا

پیشینه فرهنگی روستا

مردم این دیار مردمی با فرهنگ و شیفته علم و ادبند. سند این ادعا دبستان شهید هادوی بیهود است که در سال 1315ه.ش به نام دبستان بوذرجمهری بیهود و با تعداد دونفر پرسنل اداری ،یک مدیر آموزگار،یک خدمتگزار شروع بکار کرده است.طبق گفته ی «حاج آقای محسنی» ریاست محترم مدرسه در آن زمان به عهده ی  فردی بنام آقای محمد باقر پندور وخدمتگزار آن اقای یحیی یادگار بوده است .

سال 1315 سالی است که نمایندگی اداره فرهنگ در شهرستان قاین تاسیس میشود و اداره ضمیمه مدرسه معرفت می باشد و این شهرستان در آن زمان دارای 60 نفر دانش آموز بوده و سرپرستی نمایندگی آن به عهده آقای شیخ محمد ادیب میباشد. بنابراین اگر درصد دانش آموزان آن زمان و درصد جمعیت منطقه بیهود و قاین را بررسی نمائیم به این نتیجه میرسیم  که در آن زمان بیهود، از نظر فرهنگی جلوتر از قاین ویا حداقل با آن برابر بوده است. مردم به موازات یاد گرفتن علوم مدرسه ای نسبت به فراگیری قرآن نیز کوشا بودند به طوری که در مکتب خانه های قدیمی ملاهایی بودهاند که به نو اموزان قرائت قرآن می اموختنداز جمله میتوان از آقایان:  1-ملّاحسین ملّا شیخ علی 2-اخوند قصاب و همسرش 3-ملّا عباس ملّا4-حاجی اسماعیل5-ملّا محمد علی اخوند 6-ملّاسکندر اسماعیلی نام برد.این دهستان تا سال 1357از داشتن مدرسه راهنمایی محروم بوده است و شیفتگان و علاقه مندان به تحصیل علم وادب مجبور بودهاند برای ادامه تحصیل راهی شهرستانهای مجاور از جمله : قاین ، گناباد شوند. اگر چه رقم تحصیل کردگان این دیار بالاست ولی بدلیل محرومیت این منطقه چه بسا افرادی  خوش ذوق و با استعدادی نیز به دلیل فقر مادی یا مشکلات جانبی دیگر نتوانستند  به تحصیل خود ادامه دهند.در سال 1369 دبیرستان شهید کاوه بیهود تاسیس شد و درنتیجه تاپیر زیادی در ایجاد و ایفای فرهنگ و سواد عمومی داشت ، چراکه بعد از تاسیس دبیرستان کمتر خانواده ای وجود داشت که مدرک دیپلم را نداشته باشد.طبق سرشماری اخیر حدود 70 درصد جمعیت این دهستان را افراد باسواد تشکیل میدهند. همچنین کارکنان آموزشی این منطقه اکثرا بومی هستند.

معضلی که در زمینه آموزشی باید از آن نام برد مهاجرتهای بی رویه  افرادی منطقه به شهر ها و شهرستانها از جمله تهران و مشهد میباشند و میتوان به صراحت گفت  یک سوم جمعیت مهاجر در  این کلان شهرها هستند



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مهدی نیکنام ( یکشنبه 86/12/12 :: ساعت 7:13 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

باور های عامیانه عید نوروز
تاریخچه پیدایش عید نوروز
عاشورا در بیهود
برخی از مکانهای تفریحی بیهود
بهار زعفران در قاینات
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 12
>> بازدید دیروز: 14
>> مجموع بازدیدها: 47785
» درباره من

بیهود سیتی

» پیوندهای روزانه

مجله خبری بیهود [110]
بیهود سیتی [121]
[آرشیو(2)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
بیهود[2] . جاذبه . خند . عاشورا . عید . عید نوروز . نوروز .
» آرشیو مطالب
پاییز 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
.: شهر عشق :.
دکتر علی حاجی ستوده
بیهود سیتی

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ

» طراح قالب